De første sekundene i en podcast avgjør om folk blir værende eller om de finner seg en annen podcast. Ifølge Edison Research blir kun 41% av nye lyttere værende gjennom en hel episode. Førsteinntrykket du gjør teller med andre ord enormt mye, spesielt om din podcast er ny og på vei opp.
En god podcast-intro er avgjørende for å holde på lytterne. Denne må sitte fra første sekund, hvis ikke risikerer du å miste lyttere. Her er noen viktige elementer enhver god podcast-intro trenger.
Ikke laget ditt podcast-studio enda? Les mer om hva du trenger for å lage hjemmestudio.
Navnet ditt (eller merkevaren din)
Enten du bruker det fulle navnet ditt, et artistnavn eller merkevaren din, er det viktig at lytteren forbinder deg med noe kjent – eller noen de vil bli kjent med – med en gang.
Episodenummer og tittel
Korte titler som fanger oppmerksomheten til lytteren er viktig, men sørg også for at den sier noe om hva lytteren kan forvente seg i episoden.
Hvem podcasten er beregnet på
Dette har du sannsynligvis allerede vurdert når du bestemte deg for å lage podcast. Når du har definert ditt publikum kan du også bruke denne informasjonen for å lage en god podcast-intro. Målgruppen har mye å si – og kjører du på med en dubstep-intro med lydeffekter i en podcast om yoga er du altså dummet deg ut. Derfor er det viktig å vite hvem som skal høre på og hva de liker.
Når du har spikret dette på plass bør du også inkludere denne informasjonen i podcast-introen din. Selg podcasten din til lytteren, men ikke overdriv. Hver episode må ha et formål eller løse et problem lytteren har – eller bare underholde de, om det er målet.

Annen informasjon du kan ta med
Det kan også være greit å ta med datoen for innspilling, hvis du snakker om aktuelle temaer som lett kan miste relevansen over tid. Hvis ikke risikerer du å skuffe lytteren. Hvis de skrur på episoden tre år etter at saken var aktuell blir lytteren neppe glad når de finner ut av det en halvtime inn i episoden.
Har du sponsorer kan du også inkludere disse i introen din – men du bør ikke sette av for mye tid til dette i begynnelsen. Om lytteren føler at du kjører på med reklame umiddelbart kan det raskt få de til å trykke på»neste».
Musikk
Om du vil ha musikk i introen din burde du prøve å finne unik musikk som gjør at du blir gjenkjent. Musikk kan gjøre introen mer engasjerende og spennende. Husk at du risikerer å bruke samme musikk som andre, dersom du velger gratis-musikk som er lett tilgjengelig. En god kilde til relativt billig produksjonsmusikk er Envato Elements. Her betaler du en fast sum i måneden for tilgang til hele musikkbiblioteket deres, men du kan si opp når som helst og fortsatt bruke musikken du allerede har lastet ned.
Hvis du kan skaffe original musikk som faktisk er bra, er ingenting bedre enn dette. Dette krever dog enten at du kan lage musikken selv eller at du har budsjettet til å leie inn musikere.
Lydeffekter
Lydeffekter som blir sparsomt brukt kan gjøre en stor forskjell. Kanskje du har en podcast on natur og friluft? Da kan lydeffekter av skog, mark og natur kanskje passe inn. Har du en podcast om fly og flyreiser, kan kjente og «kjære» lyder fra fly og flyplasser markere podcasten som en definitiv flypodcast, allerede før du har sagt et ord. Enkle lydeffekter på stemmen kan også bidra til å skape en identitet i podcast-introen og outroen.
Manus til podcast-intro
Du bør holde manuset ditt kort og presist. Hør gjerne på populære podcasts i din sjanger for å finne inspirasjon, men ikke kopier noen. Din intro skal handle om deg, dine lyttere og din podcast.
En morsom idé kan være å inkludere morsomme eller interessante fakta i introen for å fange lytterens oppmerksomhet. Vær kreativ.
Valg av stemme til podcast-intro
Når du skal lage en podcast-intro kan det være fristende å gjøre stemmen selv. I noen tilfeller kan dette selvsagt være en god idé, men prikken over I’en for en god podcast-intro kan være en profesjonell voice over.
(Ja, selvsagt måtte jeg snike inn litt egenreklame. Det skulle bare mangle.)
Ta kontakt om du vil ha en profesjonell podcast-intro! Jeg kan hjelpe til med både musikk, stemme og effekter, slik at du får en fiks ferdig norsk podcast-intro.
Huskeliste når du skal lage podcast-intro:
- Tenk på hvem som lytter. Hvis du var en lytter, hva ville du gjerne hørt i en podcast-intro?
- Vær unik fra første sekund.
- Introduser innholdet i episoden.
- Introduser podcastens «programleder» (deg)
- Ha gjerne med musikk og lydeffekter, hvis det gir mening for din podcast.
Ikke glem outroen
En god outro skal avslutte podcasten og bør oppfordre lytteren til å abonnere, dele og legge igjen en tilbakemelding om podcasten. Du kan også inkludere andre oppfordringer her, slik som å laste ned en e-bok, melde seg på et nyhetsbrev ol.
Konklusjon
Å legge litt ekstra innsats inn i podcast-introen din kan gjøre en stor forskjell. Om du gir et godt inntrykk av en profesjonell produksjon fra første stund, er det større sjanse for at lytteren fortsetter å høre gjennom hele episoden. Med det vanvittige utvalget av podcasts der ute er det viktig å skille seg ut i mengden.
Nå er det bare å lage din podcast-intro (eller du kan sende meg en e-post til hei@norskvoiceover.no om du vil at jeg skal lage den for deg. Prisen på en 20 sekunders intro med stemme og musikk er kun 599,- kr. Ikke verst, hva?
Her er noen utklipp og eksempler på podcast-introer fra Norskvoiceover.no:
Og du? Nevner du at du kommer fra bloggen får du 10% rabatt!