Å velge ut riktig stemmeskuespiller for jobben er viktig for å oppnå størst mulig suksess med din markedsføringskampanje. Fordelene kommer når du velger riktig stemme og gir gode instruksjoner til skuespilleren.
Stemmen du velger skal faktisk representere din merkevare. Så hvordan kan du velge den perfekte stemmen for ditt prosjekt? Ta en titt på disse tipsene, så er du allerede på god vei.
Avgjør hvem som er målgruppen når du velger din voice over
Markedsfører du til menn eller kvinner? Hva er deres etnisitet, stil og alder? Før du finner stemmeskuespilleren bør du ha et klart bilde av hvem målgruppen din er. Tenk på hvordan kampanjen din påvirkes av stemmen, og om du ønsker en klar og tydelig stemme som kanskje er litt autoritær, en helt hverdagslig nabo som forteller om et produkt, eller kanskje en seriøs og dypere stemme.
Velg en reklamestemme som passer din merkevare
Hva er tonen og stilen til din merkevare? Velg en personlighet og karakter som står i stil til dette.
Er du et seriøst selskap som retter seg mot bedriftseiere? Da ønsker du en mer seriøs og selvsikker stemme som oser av tillit og stabilitet. Er det en ny yogurt du markedsfører mot et ungt og sprekt publikum? Da kan du kanskje vurdere en litt yngre skuespiller som publikumet ditt kan identifisere seg med.
Mange stemmeskuespillere er i stand til å formidle flere toner, aldersgrupper og stemmer – så du trenger ikke nødvendigvis en 18-åring uten erfaring – det du trenger er en voice over som høres ut som en 18-åring.
Velg erfarne stemmeskuespillere
Skal du bygge et nytt hus? Da ber du neppe en lærling om å tegne huset og Leif i kassa på Kiwi om å bygge det. Det samme gjelder når du skal bygge opp din bedrift, merkevare og kampanje. Velger du en stemmeskuespiller som har noen år på baken i denne bransjen er sjansen mye større for at dere får et godt samarbeid og et perfekt resultat.
Sjekk skuespillerens tidligere arbeid
Dette er et must før du velger en stemme til ditt prosjekt. Ikke bare hør på demoen deres, som ofte kan ha kostet mangfoldige tusenlapper å produsere. En demo reflekterer sjelden den kvaliteten du kan forvente å få når du bestiller en voice over. I tillegg til å skille meg ut på pris (jeg tar ingen gebyrer for bruk, enten det er snakk om tv, radio eller kommersielle videoer), har jeg valgt å kun lage demoer basert på ekte prosjekter jeg har jobbet på. Derfor er kvaliteten du hører i mine demoer den samme du kan forvente å få levert. Alt annet blir falsk reklame etter min mening.
Og du? Skulle du trenge en norsk stemme til ditt prosjekt er det godt mulig min stemme passer! Hvis ikke bør du velge noen andre (ærligheten min vil neppe gjøre meg rik, eller hva?) – men hvis du tror stemmen min kan være en match for ditt neste prosjekt kan du bestille din norske voice over i dag, til markedets beste pris.