+47 815 03 701 (All week, 10-20 GMT+1) hei@norskvoiceover.no

Seks feil du bør unngå når du markedsfører voice over-tjenester i sosiale medier

aug 15, 2020

Facebook, Twitter, LinkedIn og andre sosiale medier kan være til stor hjelp når du skal markedsføre deg som en voice over. Men de samme plattformene kan også bidra til å skade bedriften din. For å unngå en rekke fallgruver når du skal markedsføre deg selv i sosiale medier bør du være spesielt oppmerksom på disse seks vanene som kan skade din karriere som voice over.

1. Du er for “frempå” når du markedsfører deg selv som en norsk voice over

Markedsføringseksperter er alle enige om at sosiale medier er avgjørende for å tiltrekke nye kunder. Men alt for mange går for langt når de skal vise frem sine tjenester på disse plattformene. Målet er å engasjere potensielle og eksisterende kunder. Hvis alt kunden finner på dine profiler er “kjøp nå”-knapper og pågående markedsføring er veien til dårlige resultater kort. Prøv å minimere direkte promotering, men legg heller ut interessant innhold som er nyttig for ditt publikum. For voice over-talenter kan dette være nyttige blogginnlegg, infografikker, opplæringsvideoer, eller kanskje en “a day in the life”-video som gir dine kunder og kollegaer et interessant innblikk i din arbeidshverdag.

Et greit holdepunkt kan være å dele 20% markedsføring, 80% interessant og nyttig innhold.

2. Du deler dine personlige meninger

Sosiale medier har lenge blitt brukt for å dele idéer, tanker og meninger. Likevel bør du som markedsfører deg på disse plattformene unngå ensidig dialog og for mye personlige meninger. Som med punktet om markedsføring over, ønsker neppe dine følgere å bli bombadert med dine personlige meninger.

norsk voice over seks feil du ikke bør gjøre på sosiale medier
Det er fort gjort å dele personlige meninger. Husk at disse kan skade ditt omdømme. Illustrasjon: Envato Elements

Politikk er også noe du bør være forsiktig med å dele. Selv om du tror mange kanskje deler din mening, risikerer du en ubehagelig overraskelse dersom du deler noe som kan oppfattes som kontroversielt. Dersom en kunde biter seg merke i at du mener noe de ikke selv kan stå inne for kan det raskt føre til at de finner en annen samarbeidspartner.

Den gyldne regel bør være å ikke snakke om politikk eller religion.

3. Du bruker feil konto eller plattform

Med så mange plattformer å velge i kan det bli overveldende å vite hvor man skal dele hva. Vær selektiv når du velger hva du skal dele hvor, og ha alltid det beste for din voice over-karriere i tankene når du velger plattform og konto. Tenk på hvem du ønsker å nå, hva du ønsker å kommunisere, og sørg for at innholdet du produserer treffer målgruppen. Hold deg til innhold som fanger oppmerksomheten deres og sil ut det som ikke er relevant. Får du til deg ser du kjapt at engasjementet, delinger og “likes” går opp.

4. Du deler auditions eller detaljer om prosjekter

Uansett hvor gira du er for den nyeste jobben du har booket, så bør du aldri dele denne informasjonen med andre. Hold detaljer om dine kunder og oppdrag for deg selv, og vær spesielt oppmerksom dersom oppdraget har en konfidensialitetsklausul.

Selv uten en slik klausul i kontrakten bør du behandle kundeinformasjonen din som konfidensiell. Når oppdraget er fullført, og hvis kunden sier seg enig, kan du bruke det ferdige resultatet i din markedsføring.

5. Du deler for mange urelevante detaljer

Selv om familie og venner på dine personlige profiler kanskje er interessert i å høre om dine personlige problemer eller din suksess, er kundene dine neppe gira på dette. Husk at du driver en liten bedrift, ofte bestående av bare deg selv, og hvordan du står frem i sosiale medier reflekter ikke bare på deg som person, men også som bedrift. Det er fort gjort å blande privat- og bedriftslivet, men på sosiale medier bør du unngå dette.

norsk voice over folk vil ikke vite hva du spiser til middag
Dine kunder er neppe interessert i hva du spiste til middag i dag. Illustrasjon: Envato Elements

Det kan være lurt å opprette separate kontoer for å skille mellom din private omgangskrets og dine kunder. Det betyr ikke at det en sjelden gang kan være morsomt for kundene dine å lese om viktige hendelser i privatlivet ditt – en personlig vri kan ofte fungere godt – men som regel er ikke dette en god idé.

6. Du tenker deg ikke om to ganger før du publiserer

Lista over selskaper som har publisert lite gjennomtenkte innlegg med dertil påfølgende katastrofe, er lang. Noe så lite som et enkelt forsøk på humor kan raskt feiltolkes, og man skal aldri undervurdere den negative effekten dette kan ha på din markedsføring.

norsk voice over 6 feil du bør unngå på sosiale medier
Illustrasjon: Envato Elements

Og er skaden først skjedd kan det være tilnærmet umulig å rydde opp i skaden på omdømmet ditt etterpå. Hvis en morsom tanke popper inn i hodet ditt bør du tenke deg om to ganger før du publiserer. Vurder publikumet ditt, tenk nøye gjennom dagens situasjon, nylige hendelser som kan føre til at en spøk raskt blir feiltolket, og at du ikke fremstår som tankeløs eller krenkende.

Hvis du er usikker er det som regel et tegn på at innholdet du er i ferd med å publisere er såpass kontroversielt at det er lurt å droppe det. Selv om du ønsker å fremstå som en morsom type som engasjerer de rundt deg er det viktig at du samtidig fremstår som profesjonell. Du er din egen merkevare, og dine kunder ønsker ikke å ansette en voice over som i ettertid kan forbindes med noe kontroversielt eller upassende.

Trenger du en norsk reklamestemme til ditt neste prosjekt? Ta kontakt for et uforpliktende tilbud eller bestill direkte på nettsiden i dag.

Norwegian Voice Over

Norskvoiceover.no offers professional Norwegian voice overs online, with superfast delivery and secure online payments. There's no usage fees – ever – meaning you'll get the best price out there for your project. 

Contact

E-mail: hei@norskvoiceover.no

Call us: +47 815 03 701 (All week, 10-20 GMT+1).

Privacy Policy

Terms and conditions

All content is protected by Copyright. Stealing content is not only illegal, it's nasty! 

Website designed by Vato Design.

Our partners: